onsdag 1 december 2010

Hej igen!

Hej på er alla!

Satt och pratade med några grannar om lite historier i helgen och tänkte dela med mig av en som jag själv varit med om.

Jag var och handlade mat. När jag ska betala i kassan har jag inte koll på vad jag ska trycka in i kortläsaren, så jag frågar kassörskan vad som står på skärmen. Hon böjer sig fram mot mig och säger högt och mycket övertydligt:
"Nu trycker du på den GRÖÖÖÖNA knappen."
1. En synskada påverkar väl inte hörseln?
2. Hur ska jag kunna se vilken knapp som är grön? :-)

Sånt här tycker jag är jätteroligt. Man har verkligen missuppfattat vad en synskada är. Jag menar, det är väl inte så svårt att räkna ut?

Som den otroligt snälla människa jag är så ska ni nu få en liten redogörelse om vad en synskada är.

Till alla er som inte vet:
Syn = att se. Synskadad = han ser inte, men i övrigt helt fungerande. Vit käpp (eller pinne som jag kallar det ibland) = synskadad. *Skrattar*

Vad drar vi då för slutsats?
Övertydlighet: Behövs inte.
Att säga att jag ska trycka på den "GRÖÖÖNA" knappen: Det blir svårt. Säg isåfall längst ner till höger, det funkar mycket bättre. :-)

Det var allt för denna gång. Ska snart bege mig till plugget och göra lite nytta. Ha det bra allihop!

Inga kommentarer: